islam Tarihi
http://fatihltfaydin.tr.gg/-iSLAM-Prof-.-Dr-.-Suleyman-Ates.htm
İSLÂM TARİHİ
1.Tanımı;
Sözlük anlamı: Tarih
1. Bir olayın gününü, ayını ve yılını bildiren söz veya gün.
2. Toplumları, milletleri, kuruluşları etkileyen hareketlerden doğan, olayları zaman ve yer göstererek anlatan, bu olaylar arasındaki ilişkileri, daha önceki ve sonraki olaylarla bağlantılarını, karşılıklı etkilenmeleri, her milletin kurduğu medeniyetleri, kendi iç sorunlarını inceleyen bilim
Örnek: Milletler tarihte fatihlerden fazla adillere bağlıdırlar. F. R. Atay
3. Evrensel tarihin herhangi bir bölümünü ele alan anlatı.
4. Bir konuyu geçmişi ve gelişimi içinde inceleyen anlatı
Örnek: Sen bana bir ata yadigârısın, geçmişin tarihini saklayan kutsal bir tomarsın! R. H. Karay
Alıntı..
Terim anlamı:
İslam Tarihi
İslam’ın doğuşundan günümüze kadar, Müslümanların gerçekleştirmiş oldukları kültürel, sosyal,siyasi, ekonomik ve dinî faaliyetleri sebep-sonuç ilişkisi içerisinde inceleyen sosyal bilime “İslam tarihi” denir.
http://dogm.meb.gov.tr/ders_kitaplari.html
Tanımı kısa yoldan indirdiğim İslâm Tarihi kitabının 10. Sayfasından kopyaladım. F.L.A.
2.Tarihçe;
İslam Tarihçiliğinin Doğuşu ve Gelişmesi
İslam tarihçiliği, Kur’an’ın nüzulü ile başlar. Özellikle ilk dönemlerde inen ayet ve surelerde Mekke
toplumunun siyasal, sosyal ve dinî yapısı bazen olduğu gibi tasvir edilmiş bazen de tenkit edilerek
aktarılmıştır. Ayrıca Kur’an, daha önce yaşamış çeşitli kavimler, dinler ve peygamberlerle ilgili bilgiler
aktarırken değişik değerlendirmeler de yapmıştır. Böylece bir taraftan anlatılan olaylardan insanların
ibret almasını hedeflerken diğer taraftan da tarihî olaylara eleştirel bir metotla yaklaşılmasının ipuçlarını
ortaya koymuştur.
http://dogm.meb.gov.tr/ders_kitaplari.html
Tarihçeyi kısa yoldan indirdiğim İslâm Tarihi kitabının 11-47. Sayfalarından kopyaladım. F.L.A.
3. İslâm Tarihi Biliminin Konusu.
İslam tarihi öncelikle Hz. Muhammed’in yaşadığı toplumu, coğrafi, siyasi, ekonomik, sosyal, kültürel ve dinî yönlerden ele alır. Onun peygamberlik öncesi yaşantısını ve toplumundaki konumunu örnekleriyle nakleder. Risalet görevinin başlamasıyla Mekke toplumunun, İslam’ın mesajına tepkisini ve bu dönemde Müslümanların karşılaştıkları zorluklar, anlatır.
İslam tarihinde yeni bir başlangıç olan Medine’ye hicret, burada oluşturulan kurumlar ve İslam’ın mesajının insanlara ulaştırılması için Müslümanların ortaya koydukları mücadeleler ele alınır. Hz. Peygamberin hastalanması ve vefatı gibi olaylar anlatılır.
İslam tarihi; Hz. Peygamber Dönemiyle beraber Dört Halife, Emevi ve Abbasi dönemlerini, İslam’ın Arap Yarımadası dışındaki gelişimini ve Endülüs’te kurulan eşsiz medeniyeti ele alır. Müslüman Türklerin kurmuş olduğu Karahanlılar, Gazneliler, Selçuklular ve Osmanlılar gibi devletleri de inceler. Diğer taraftan Müslümanların Afrika, Hint Yarımadası, Orta Asya ve Uzak Doğu’da kurdukları devletler ve medeniyetler de İslam tarihinin konuları arasında yer alır. Son olarak günümüz İslam coğrafyasını oluşturan devletler ve toplulukları tüm yönleri ile değerlendirir
http://dogm.meb.gov.tr/ders_kitaplari.html
Konuyu kısa yoldan indirdiğim İslâm Tarihi kitabının 10. sayfasından kopyaladım. F.L.A
4. İslâm Tarihi Biliminin Amacı.
Bununla birlikte İslam tarihi, daha çok İslam dininin doğuşundan günümüze kadar Müslüman
toplumların yaşadıkları tarihî olayları, coğrafi, siyasi, ekonomik, sosyal, kültürel ve dinî yönlerini
konu edinir. İslam tarihi, doğuşundan günümüze kadar İslam dininin yayılışını, kurulan devletleri,
siyasî, ekonomik ve kültürel açıdan insanlığa kazandırdığı değerleri, objektif olarak
bir ilim disiplini içeresinde öğretmeyi amaçlar.
İslâm Tarihi’nin konusu ve amacı ile ilgili bir alıntı…
http://www.tarihbilimi.gen.tr/terim/islam+Tarihinin+Amaci/700
5. İslâm Tarihi Biliminin Yöntemi (Usulü, Amaca Ulaşmak için İzlediği Yollar )
Tarihî veriler, sonraki nesillere rivayet yoluyla aktarılır. İlk dönem İslam tarihçileri, olayları aktarmada genellikle sözlü rivayet metodunu benimsemişlerdir. Sözlü tarih geleneğini uzun yıllar güçlü bir şekilde devam ettiren Müslümanlar kıssacılığa, haberciliğe ve olayların aktarılmasına büyük önem vermişlerdir. Bu metotla elde edilen bilgiler, dinî ilimlerin tedvin edilmeye başlamasıyla birlikte yazılı tarihin başlıca kaynağını oluşturmuştur.1 İslam dünyasında yazılan ilk dönem genel İslam tarihi eserlerinin çoğu, rivayetlerin aktarımından ibarettir. Bu kaynaklarda bilgiler fazla yorumlanmaksızın kronolojik olarak kaleme alınmıştır.
Erken dönem İslam tarihi kaynaklarının ağırlıklı olarak “sözlü rivayetler’e” dayanması ve yazılı kaynakların bir kısmının o dönemin siyasal olaylarının etkilerini yansıtması gibi etkenler “araştırmacı tarih yöntemi”ni ön plana çıkarmıştır.
Günümüz İslam tarihi çalışmalarında ise araştırmacı tarih yöntemi kullanılmaktadır. Bu yönteme göre olaylar sebep-sonuç ilişkisi içerisinde ve bilimsel tekniklerle yorumlanmaya çalışılır. Eldeki kaynak ve malzemeler de eleştirel bir bakış açısıyla
değerlendirilir. Böylece tarihî olaylar kendi döneminde yaşanmış bitmiş hadiseler olmaktan
çıkıp bugüne de hitap eden bir özellik kazanır.
1 Sabri Hizmetli, İslam Tarihçiliği Üzerine, s.11.
http://dogm.meb.gov.tr/ders_kitaplari.html
Yöntemi kısa yoldan indirdiğim İslâm Tarihi kitabının 11. sayfasından kopyaladım. F.L.A
Not: Konuya ve dinî anlayışlara bakmaksızın öncekilerin söyledikleri ve yaptıklarını sözlü veya
yazılı olarak sonraki nesillere aktarmaya “rivayet” denir.
Alıntı.. İslâm Tarihi kitabının 11. Sayfası.
Daha ayrıntılı bilgi edinmek isteyenler İslâm Tarihi Kitabını indirip okusunlar. Saygılar ve Sevgiler. F.L.A.
15.06.2015