Sayac


Fatih Lütfü AYDIN
Hoş Geldiniz

KUR'AN FiHRiSTi Z

 Zulme Sapanlardan Baskasina Düsmanlik Edilmez.

 

Bakara

Yaşar Nuri ÖZTÜRK

193. Fitne kalmayincaya ve din yalniz Allah'in oluncaya kadar onlarla çarpisin. Eger çarpismaktan vazgeçerlerse artik zulme sapanlardan baskasina düsmanlik edilmez.

Şura, 39,
Yaşar Nuri Öztürk
Kendilerine zulüm ve haksızlık gelip çattığında, yardımlaşırlar.

Zulme Zulümle Karşılık Verilmez.

MÂİDE-8

Yaşar Nuri Öztürk         :              Ey iman edenler! Adalet ve dürüstlüğün tanıkları olarak Allah için kollayıp gözetleyenler olun! Bir topluluğun çirkinlik ve kötülüğü sizi adaletsiz davranmaya asla itmesin. Adaletli olun! Bu, takvaya/korunup sakınmaya daha uygundur. Allah'tan sakının. Allah, yapmakta olduklarınızdan haberdardır.


ZALİM

http://www.ihya.org/kavram/kavramlar-ansiklopedisi/dt-7876.html


ZALİMİN ZALİMLE İMTİHANI
 

Hz.Allah kötülük ettiğimizde, kötülük görerek, kötülüğün iyi birşey olmadığını yaşayarak öğrenmemizi ve iyiye, güzele yönelmemizi, arzu  ettiği için diyalektikli bir yaşam var etmiş olabilir. Zalimlere başka zalimleri musallat ederiz ( saldırtırız ) ayeti bu düşünceyi kuvvetlendirmektedir; işte o ayet;

EN'ÂM-129

Yaşar Nuri Öztürk : İşte biz, zalimlerin bir kısmını bir kısmına, kazanır oldukları şeyler yüzünden bu şekilde dost/yardımcı/yönetici/önder yaparız.

Tabiiki önderi, dostu zalim olan kişi de o zalim tarafından zulüm görüp, zulmün iyi birşey olmadığını yaşayarak öğrenecektir.


 http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=web&cd=6&cad=rja&ved=0CE0QFjAF&url=http%3A%2F%2Fwww.ihya.org%2Fkavram%2Fkavramlar-ansiklopedisi%2Fdt-2698.html&ei=dRREUvSyKI2P7AbR8oH4DQ&usg=AFQjCNHBnRFCJ40DOD7WYszYVsWCoXhE-A&bvm=bv.53217764,d.ZGU

 


ZALİMLERE İTAAT
 
ZUHRÛF
 
54. Yaşar Nuri Öztürk : İşte toplumunu böyle küçümsedi, onlar da ona itaat ettiler. Çünkü onlar yoldan sapmış bir toplum idiler. 
 
55. Yaşar Nuri Öztürk : Onlar bizi bu şekilde öfkelendirince, biz de onlardan öç aldık; hepsini suya gömüverdik. 
 
56. Yaşar Nuri Öztürk : Onları, sonra gelecekler için eski bir örnek yaptık. 
 
YÛNUS-83
 
Yaşar Nuri Öztürk : Firavun ve kodamanlarının kendilerine kötülük etmelerinden korktukları için, kavmi arasından bir gençlik grubu dışında hiç kimse Mûsa'ya inanmadı. Çünkü Firavun, o toprakta gerçekten çok üstündü ve gerçekten sınır tanımaz azgınlardan biriydi. 
 
HÛD-59
 
Yaşar Nuri Öztürk : İşte buydu Âd. Rablerinin ayetlerine kafa tuttular, O'nun resullerine isyan ettiler. Ve her inatçı zorbanın emrine uydular. 


ZALİMİN YANINDA YER ALAN da ZALİMDİR.

ZUMER-32
Yaşar Nuri Öztürk : Allah hakkında yalan düzenden ve kendisine gelen doğruyu yalanlayandan daha zalim kim vardır? Cehennemde kafirler için bir barınak yok mu? 

ANKEBÛT-68
Yaşar Nuri Öztürk : Yalan düzüp Allah'a iftira eden, yahut kendisine geldiği zaman hakkı yalanlayan kişiden daha zalim kim vardır? Cehennemde değil midir kâfirlerin barınağı? 

Yukarıda ki ayetlere göre kâfirler ( Allah'ı inkâr edenler ) zalimdir.

bir ayete göre ( Tevbe 23 ) de zalimin yanında yer alanlar da zalimdir. 

Not:TEVBE-23

Yaşar Nuri Öztürk : Ey iman edenler! Babalarınız ve kardeşleriniz, eğer imana karşı inkârı seviyorlarsa, onları dostlar edinmeyin. İçinizden onları dost edinenler zalimlerin ta kendileridirler. 

Ayet müslüman olmayan baba ve kardeşten değil Allah'ı inkâr edenlerden yani Allah düşmanlarından bahsediyor.

Bir başka ayette inkârcıların zalim olduğu söyleniyor. O zaman bu ayet zalimin yanında yer alan da zalimdir anlamına gelir bence.

Kâfir Arapça'da toğumu toprağa gizlediği için çiftçiye denirmiş. Allah gerçeğini yok sayan, gizlemeye kalkanlara da bu yüzden kâfir deniyor.

Toprağa tohumu gömüp gizlediği için çiftçiye kâfir denir. Benzetme yaparak Allah gerçeğini gizlemeye kalkanlara da kâfir denmiş.

Hırsızlık bir haksızlık dolayısıyla zulümdür. Hırsızlığı gizlemeye kalkanlar da elbette zalimin, zulmün yanında yer alıyor demektir. Yani kâfir yalnızca Allah gerçeğini saklayanlar için kullanılır. Hırsızı saklamak kâfirlik değil zalimin yanında yer almaktır.

 

Zülkarneyn

 

Kehf Suresi

Yaşar Nuri ÖZTÜRK

3. Sana Zülkarneyn'den de sorarlar: De ki: "Size ondan bir hatıra okuycağım."

 

84. Biz onun için yeryüzünde güç ve saltanat hazırladık ve ona herşeyden bir sebep verdik.

 

85. O da bir sebebi izledi.

 

86. Nihayet, Güneş'in battığı yere varınca onu kara balçıklı bir gözede batar buldu. Onun yanında bir de kavim buldu. Dedik ki: "Ey Zülkarneyn, ya bunlara azap edersin ya da haklarında güzel bir tavrı esas alırsın."

 

87. Dedi: "Zulmedene azap edeceğiz; sonra Rabbine döndürülecek; O da onu görülmedik bir azaba çeker."

 

88. "İman edip hayra ve barışa yönelik iş yapana gelince, onun için ödül olarak en güzeli var. Ve ona, buyruğumuzdan, kolay olanı söyleyeceğiz."

 

89. Sonra bir sebebi daha izledi.

 

90. Bir süre sonra, Güneş'in doğduğu yere varınca onu, ona karşı kendilerine bir siper yapmadığımız bir topluluğun üzerine doğar buldu.

 

91. İşte böyle! Biz onun yanında olan her şeyi bilgimizle kuşatmıştık.

 

92. Sonra yine bir sebebi izledi.

 

93. Nihayet, iki set arasında ulaştı. Setler arasında öyle bir topluluk buldu ki neredeyse söz anlamıyorlardı.

 

94. Dediler: "Ey Zülkarneyn! Ye'cûc ve Me'cûc bu yerde bozgunculuk yapıyorlar. Onlarla bizim aramızda bir set yapman şartıyla sana vergi verelim mi?"

 

95. Dedi: "Rabbimin beni içinde tuttuğu imkân ve güç daha üstündür. Siz bana bedensel gücünüzle destek verin de onlarla sizin aranıza çok muhkem bir engel çekeyim."

 

96. "Bana demir kütleleri getirin!" İki ucu tam denkleştirince, "Körükleyin!" dedi. Onu ateş haline koyunca da "Getirin bana, üzerine erimiş bakır/katran dökeyim!" diye seslendi.

 

97. Artık onu ne aşabildiler ne delebildiler.

 

98. Dedi: "Bu, Rabbimden bir rahmettir. Rabbimin vaadi gelince onu yerle bir eder. Ve Rabbimin vaadi haktır."

 

99. O gün onları bırakmışızdır, birbirleri içinde dalgalanırlar. Sûra da üflenmiştir; hepsini bir araya toplamışızdır.
 

 

ZAMAN DEĞİŞİNCE AHKÂM DEĞİŞİR

 

Ahkâm sözlük anlamıyla hükümler demek olup Kur’an terimi olarak Hz. AlIah’ın bir konuda verdiği hüküm ya da yargı demektir. Yani şu şöy1e olmalı, bunu şöy1e yapın şeklinde verdiği kararlardır.

Bilindiği üzere hüküm ya da yargı; kişiler, kurumlar ve konularla ilgili şu kişi haklı ya da şu konu şu nedenle yanlış gibi, sahip olunan, edinilen düşüncelerdir.

 

Ayrıntıları Din adlı dosyada yer alan bilgilerden de anlaşılacağı üzere dinimiz özet olarak,

1.İman Esasları 2. İbadetler 3. Muamelat şeklinde 3’ e ayrılır.

 

AHZÂB-62

Yaşar Nuri Öztürk : Bu, Allah'ın daha önce gelip geçmişlere işleyen tavrı, tarzıdır. Allah'ın tavrında herhangi bir değişiklik asla bulamazsın.

 

FÂTIR-43

Yaşar Nuri Öztürk : Yeryüzünde kibirlendi ve kötülük tezgâhladılar. Oysaki tezgâhlanan kötülük, sahibinden başkasını kuşatmaz. Öncekilerin başına gelenlerden başkasını mı bekliyorlar? Allah'ın yol ve yönteminde değişme asla bulamazsın! Allah'ın yol ve yönteminde döneklik de bulamazsın!

 

FETİH-23

Yaşar Nuri Öztürk : Bu, Allah'ın öteden beri işleyip duran yolu yöntemidir. Allah'ın yol ve yönteminde hiçbir değişme bulamazsın.

 

İSRÂ-77

Yaşar Nuri Öztürk : Senden önce gönderdiğimiz resullerimize uygulanan yöntem de buydu. Sen bizim yol ve yöntemimizde değişme bulamazsın.

 

MULK

3. Yaşar Nuri Öztürk : Birbiriyle uyum ve ahenk içinde yedi gökleri yaratan da O'dur. O Rahman'ın yaratışında/yarattıklarında herhangi bir uyuşmazlık, aykırılık, çelişme göremezsin. Bir kez daha bak! Bir çatlaklık, bir uyuşmazlık görüyor musun?

 

4. Yaşar Nuri Öztürk : Sonra bakışı iki kez daha döndür! Umudunu kesmiş olarak döner sana göz. Utanmış, bitkin düşmüştür o.

 

Yukarıda ki ayetlerden de anlaşılacağı üzere Allah’ın kanunlarında asla değişme olmaz. Bu değişmezlik ruhsal alanda yani I. İman Esasları ve 2. İbadetlerdedir ( peygamberimizin gösterdiği gerçek uydurrna olmayan ibadetlerdedir). 3. Muamelat, bilindiği üzere insanların birbiriyle olan her türlü muameleleri ( işlemleri ) yani ticaret, alım satım, evlenrne. miras vs. gibi hukuki işlemleridir.

 

Muamelatda, zamana göre Kur’an’ın özüne ters düşmeyecek şekilde değişiklikler olabilir. Aslında muemelatta da değişme olmayıp zamana uyarlama ( zamana uygun hale getirme ) söz konusu olmaktadır. Ayrıca aklın ve vicdanın  işletilmesi gereken alan da bu alandır.

 

 

 

 

Bir örnek vermek gerekirse.

 

HACC-27

 

Yaşar Nuri Öztürk : İnsanlar içinde haccı ilan et ki, gerek yaya olarak gerekse derin vadilerden gelerek, yorgunluktan incelmiş binitler üzerinde sana ulaşsınlar.

 

Ayette ki binitten eşeğin, atın veya devenin kastedildiği açıktır. Yolculuk da muarnelata aittir. Kur’an böyle dedi diye hacca otobüs, uçak dururken hayvan sırtında gitmek aptalca olrnaz mı?

İşte K.ur’an’ın özüne aykırı olmamak şartıyIa zaman değişince ( muamelatta, sosyal alanda ) ahkâm değişir sözü) bu yüzden söyIenmiştir.

 

Bir örnek daha;

 

Miras

Nisa Suresi

11. Yaşar Nuri Öztürk : Allah size çocuklarınızla ilgili olarak şunu öneriyor: Erkek için, iki dişinin payı kadar. İkiden fazla kadın iseler ölenin bıraktığının üçte ikisi onlarındır. Eğer çocuk sadece bir kadınsa, mirasın yarısı onundur. Ölenin çocuğu varsa, geriye bıraktığından ana-babanın her biri için altıda bir hisse olacaktır. Ölenin çocuğu yoksa ve kendisine ana-babası mirasçı olmuşsa bu durumda anasına üçte bir düşer. Eğer kardeşleri varsa, anasının payı, yapacağı vasiyetten ve borcundan arta kalanın altıda biridir. Babalarınız var, oğullarınız var. Siz bunlardan hangisinin yarar bakımından size daha yakın olduğunu bilemezsiniz. Allah'tan bir buyruğu önemseyin. Hiç kuşkusuz Allah herşeyi bilir, tüm hikmetlerin sahibidir.

12. Yaşar Nuri Öztürk :  Zevcelerinizin geriye bıraktığının yarısı sizindir, eğer onların çocuğu yoksa. Eğer onların çocuğu varsa, vasiyet ettikleri ve borçları ödendikten sonra geriye bıraktıklarının dörtte biri sizindir. Eğer sizin çocuğunuz yoksa bıraktığınızın dörtte biri zevcelerinizindir. Eğer sizin çocuğunuz varsa bu durumda, yaptığınız vasiyet ve borcunuz ödendikten sonra geriye kalanın sekizde biri zevcelerinizindir. Eğer miras bırakan erkek veya kadının ana-babası ve çocuğu yok da erkek kardeşi veya kız kardeşi varsa, bu kardeşlerden herbirine altıda bir düşer. Kardeşler bundan fazla ise bu takdirde onlar, yapılmış bulunan vasiyet ve borç ödendikten sonra üçte bire ortaktırlar. Kimseye zarar verilmemelidir. Allah'tan bir öneridir bu. Allah Alîm'dir, Halîm'dir.

176. Yaşar Nuri Öztürk : Fetva istiyorlar senden. De ki: "Allah size, ana-babasız ve çocuksuz kişi hakkında şöyle fetva veriyor: 'Çocuğu olmayan, bir kızkardeşi bulunan kişi öldüğünde, onun terekesinin yarısı kızkardeşindir. Böyle bir kişi, çocuğu olmayan kızkardeşi öldüğünde, onun terekesinin tamamına mirasçı olur. Eğer ölenin iki kızkardeşi varsa terekenin üçte ikisi onlarındır. Eğer mirasçılar, kadın-erkek, birçok kardeşlerse bu durumda erkek kardeşe, iki kızkardeşin payı kadar verilir.' Allah size açık-seçik bildiriyor ki sapmayasınız. Allah, her şeyi gereğince bilmektedir.

 

Miras hakkında, tarla, bahçe, mal (sığır, davar vs.) gibi varlıkların miras nedeniyle aşırı bölünmesi verimin düşmesine neden olup, geçimi üstlenen erkek için  büyük bir ekonomik yıkıma sebebiyet vermesin, diye kızlara az pay emredilmiştir şeklinde yorumlar vardır.

İkinci bir yorumda, ilkel toplumların geliştirilmesi amacıyla bazı ayetlerin tıpkı içki ile ilgili ayetlerde olduğu gibi  derece derece, alıştıra alıştıra  indirilmiş olduğudur.Ayrıca ayetin emir kipinde değil de öneri kipinde olması bu işin zamana bırakıldığının bir göstergesidir.Ruhsal alanla ilgili ahkâm yani Kur’an ayetleri değişmez ama miras gibi sosyal alana yönelik ayetler zaman değişince ahkâm değişir sözü gereği zamana haksızlık içermeden uydurulmalıdır.   

 

Sonuç olarak, miras da muamelata aittir ve o zamanlar geçim yükümlülüğü erkeklerin üstünde  idi. Simdi ise toplumun kadınlara bakış açısı önemli oranda değiştiğinden onlar da çalışıp yükümlülük üstlendiğinden kadınlara da eşit pay verilmelidir.

                                                                                                    02.09.2012

                                                                                                    Fatih Lütfü AYDIN

                                                                                                    Saygılar ve Sevgiler.

 




Sayfa Başına Dönün 

Bu web sitesi ücretsiz olarak Bedava-Sitem.com ile oluşturulmuştur. Siz de kendi web sitenizi kurmak ister misiniz?
Ücretsiz kaydol